Sjukling


Japp, jag är ganska vissen men mår lite bättre nu efter att jag smaskat
i mig två goda lussekatter som jag bakade förra veckan.
Saffran piggar upp!


Här kommer receptet:

50 g jäst (obs! den blå)
 5 dl mjölk
 150 g smör
 250 g kesella (1 burk)
  2 dl strösocker
 2 kuvert saffran (1 g)
 1 tsk salt
15-16 dl vetemjöl
russin
1 st ägg + 1 msk mjölk till pensling

1. Värm smör och mjölk i en kastrull till 37 grader (fingervarmt).
2. Smula ner jästen i en rymlig bunke. Häll lite av den ljumma mjölkblandningen i bunken och blanda tills all jästen löst sig. Blanda i resten av vätskan.
3. Blanda ner kesella, saffran, socker och salt.
4. Tillsätt nästan allt mjölet, gärna lite i taget och arbeta degen smidig. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
5. Täck över degen med en duk och låt jäsa i rumstemperatur cirka 60 minuter.
6. Lyft upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den några minuter.
7. Dela degen i cirka 30 bitar. Rulla sen bitarna till längder, cirka 2 centimeter i diameter.
8. Snurra ändarna åt varsitt in mot mitten och lägg dem på en plåt som är smord eller klädd med bakplåtspapper.
9. Tryck ner russin i snurrornas mitt och låt sen jäsa ytterligare 45 minuter till dubbel storlek.
10. Sätt ugnen på 225 grader.
11. Vispa upp ägget med 1 matsked mjölk och pensla bullarna med blandningen.
12. Grädda mitt i ugnen cirka 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna.
13. Ta ut bullarna och låt dem svalna på ett galler.

Lätt som en plätt, de blir mkt godare än köpta och kesellan gör dem saftiga!


Kommentarer
Postat av: Jennie

Åh, nu blev jag sjukt sugen på lussebullar... kommer ihåg förra året när jag var gravid att jag fick lite "begär" på saffransbullar! haha. Tänk för ett år sen var man inte mamma, konstigt! Hoppas du mår bättre. Kommer ni imorrn?

Kram

Postat av: Lina

Lussebullar är gott, iaf de första under säsongen =) Men saffransbiscotti är bättre!



Mirabelle har ju verkligen varit en dröm. Hon ÄR oftast nöjd och glad och är hon inte det så vet vi ju oftast vad det beror på, typ hunger eller att hon behöver sova och oftast är det ju ganska lätt att fixa. Så vi är tacksamma för varje dag hon är så snäll med oss!



Ska bli jättekul att ses på namnfesten!

2008-11-21 @ 17:04:48
URL: http://linalindstrom.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Vad sägs om en prommis imoron efter kl 13?



Du kan vel sms:a (070-285 62 23) eller svara i bloggen =)!

2008-11-21 @ 18:16:12
Postat av: Jeanette

Vad sägs om en prommis imorron efter kl 13?



Du kan väl sms:a (070-285 62 23) eller svara i bloggen =)

2008-11-21 @ 18:17:33
Postat av: Jeanette

Vad kul att du kan då! Japp, vi hörs imorron =)!

2008-11-21 @ 21:43:19
Postat av: asa.kent

Ser helt fantastiska ut och vi kan intyga att lussebullarna smakade mums också! Tror du får baka till oss.....

Kram mamma

2008-11-22 @ 19:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback